-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41869)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16848)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13937)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7985)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2946)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2851)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2434)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1669)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

اگر مسأله جبر واختيار براي فردي كاملا روشن شود،اين آگاهي بر فعاليت هاي او چه اثري خواهد گذاشت و در رسيدن به هدف چه تاثيري دارد؟
انستن مسأله جبر و اختيار علاوه بر جنبه نظري و واقع شناختي كليد عملي مهمي به دست مي دهد. مهم ترين نتيجه عملي آن اين است كه اگر انسان واقعا مختار آفريده شده و افعال و كنش هاي او وابسته به گزينش و انتخاب اوست طبيعتا موجودي مسوءول خواهد بود و در برابر هر كنشي كه از او سرمي زند داراي مسوءوليت است. براين اساس است كه پاداش و كيفر معنا پيدا مي كند و نيكوكردار شايسته تحسين و پاداش و بدرفتار مستحق توبيخ و كيفر مي شود. ولي جبرانگاري نتيجه هاي كاملا عكس اين دارد چه بر اساس آن منطقا هيچ كس مسوءوليتي در برابر كنش هاي خود ندارد. هم چنان كه حيوانات را مسوءوليتي نيست و درنتيجه دادگاه و .... هم ندارند. اما اينكه به دست آوردن اهداف چه ربطي با اين مسأله دارد سوءال چندان گويايي نيست درعين حال مي توان گفت: بنابر نگرش جبري اصلا هدفي براي شخص وجود ندارد و آنچه هدف مي نمايد كششي تخلف ناپذيراست كه به صورت ذاتي وجبري حركتي رساننده يا نارسانا به سوي آن انجام مي گردد. ولي ديدگاه اختيارگرا معتقد است كه آدمي اهدافي را برمي گزيند و مي تواند راه هاي گوناگون نيل به آن را مورد سنجش و بررسي قرار دهد و يكي را برگزيند. البته رساندن به هدف تنها و تنها منوط به گزينش واختيار نيست. بلكه شرايط متعدد ديگري نيز دخيلند. اما اين كه اصل مسأله را چگونه توجيه مي كنيم ساده ترين و روشن ترين چيزي كه دراين رابطه مي توان گفت رجوع به وجدان است. به عبارت ديگر تحقيق در مساله جبر و اختيار با نگرش بيروني بسيار دشوار و پيچيده است در حالي كه هر انساني با اندك توجهي به درون خويش و چگونگي كنش هاي خود اختيار و گزينشي بودن افعال خود را در مي يابد. يكي از بهترين شواهد مسأله همين است كه انسان گاه گرفتار تحير مي شود و شك مي كند كه اين راه را برود يا آن راه را؟ در حالي كه اگر اختياري نبود اين يا آن معنا نداشت. به قول مولوي: {Sاين كه گويي اين كنم يا آن كنم # خود دليل اختيار است اي صنم S}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.